Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Deze cookies kun je niet uitzetten. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Deze cookies van derden kun je wel uitzetten. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met dit gebruik van cookies, klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.
Samenwerken in de ongeplande nachtzorg Eemland
Vanaf 1 februari 2022 gaan zorgorganisaties Amaris, Icare, De Haven, Silverein en Beweging 3.0 de samenwerking aan op het gebied van ongeplande nachtzorg voor thuiswonende cliënten in de regio Eemland. Onplanbare (nacht)zorg is zorg die niet gepland en niet uitgesteld kan worden tot de dag erna en die buiten de reguliere uren valt.
Deze samenwerking komt voort uit het gemeenschappelijke belang om goede kwaliteit en continuïteit van zorg te kunnen blijven bieden. Mensen worden ouder, blijven langer thuiswonen en tegelijkertijd heeft de zorg te maken met krapte op de arbeidsmarkt. Daarom moet de zorg op een andere, slimmere manier georganiseerd worden. Ook voelen de samenwerkende partijen een maatschappelijke verantwoordelijkheid om de zorg beschikbaar en betaalbaar te houden. Nu en in de toekomst.
Met deze nieuwe vorm van samenwerken kunnen de cliënten van de samenwerkende partijen die al zorg of personenalarmering ontvangen in de regio Eemland nog langer en veiliger thuis wonen. Voor de ongeplande nachtzorg komt er een regionaal nachtzorgteam dat bestaat uit zorgmedewerkers van Icare en Beweging 3.0. Het team wordt ingezet bij tijdelijke, acute zorg die niet kan wachten tot de volgende dag. Door samen te werken is ongeplande nachtzorg voor alle cliënten in de regio Eemland beschikbaar die zorg van de wijkverpleging ontvangen en/of gebruik maken van personenalarmering. In de gemeente Bunschoten wordt de ongeplande nachtzorg geleverd door Wijkverpleging De Haven.
Na het ondertekenen van de intentieovereenkomst in juli 2021, zijn de afgelopen maanden gebruikt om de start voor bereiden om deze samenwerking mogelijk te maken. Zo zorgen we dat de zorgorganisaties bij de cliëntinformatie kunnen die nodig is om goede zorg te leveren en kan tussen de deelnemende zorgorganisaties ook relevante klantinformatie worden uitgewisseld. De betreffende cliënten zijn geïnformeerd en per brief /schriftelijk op de hoogte gesteld.
Met andere betrokken organisaties zoals de huisartsenpost, spoedeisende hulp en ambulancedienst wordt actief de samenwerking gezocht. Na de opstartperiode bestaat ook voor andere zorgaanbieders de mogelijkheid om bij dit samenwerkingsverband aan te sluiten.