sluiten

Team TTV: "We hebben onszelf echt bewezen."

Het is een hele mond vol: team Technisch Thuiszorg Verpleegkundige. Collega’s Pascal en Robin, beiden lid van dit team, omschrijven zichzelf liever als een ‘specialistisch team’ dat in actie komt wanneer specifieke handelingen buiten de competenties van andere zorgverleners vallen. Het TTV-team staat van 7.00 tot 23.00 uur klaar en is daarmee een belangrijk vangnet voor zorgorganisaties en cliënten (ttv@amaris.nl / 085 - 888 36 86).

We zijn nog maar net aan de praat, of Robin krijgt een telefoontje. “Hebben jullie ondersteuning nodig?” vraagt ze uit. “Oké, het gaat dus om drainzorg? Welke dagen zijn we precies nodig?” Het telefoongesprek geeft een mooi inkijkje in Robins werk voor team TTV. In dit geval zijn het de collega’s van wijkteam Bunschoten met een cliënt met drainzorg. Een handeling waar extra expertise voor nodig is. “Vaak laten we eerst zien hoe het moet, waarna we de collega’s bekwamen. De insteek is dat zij het na verloop van tijd zelf doen en dus bekwaam zijn,” legt Robin uit. Voor alle duidelijkheid: Een verpleegkundige is altijd bevoegd voor een handeling, maar bekwaam ben je wanneer je de handeling ook echt beheerst. 

Ziekenhuisverplaatste zorg
Het TTV-team bestaat uit 12 collega's van zowel Vivium als Amaris. Samen hebben zij hun krachten gebundeld om specialistische zorg te bieden, zowel voor eigen locaties en wijkteams als voor zorgorganisaties zoals Sherpa/Amerpoort, Cordaan, Marke de Meenthoek en Wonen bij September. Daarnaast werkt het team intensief samen met MC Tergooi in het kader van ziekenhuisverplaatste zorg. Omdat patiënten tegenwoordig sneller naar huis gaan na een ziekenhuisopname, is er regelmatig behoefte aan specialistische zorg aan huis dat een wijkteam niet altijd kan bieden. Hier komt team TTV in actie.

Sparren
Het team beschikt over twee dienstauto’s, uitgerust met specifiek materiaal, waarbij onderling bepaald wordt wie welke auto gebruikt. Pascal legt uit: “Verpleegkundigen leren tijdens hun opleiding bepaalde handelingen wel op een pop, maar niet altijd bij een cliënt zelf. Dat is toch echt iets anders.” Ze vervolgt: “We merkten dat sommige collega’s daarom bepaalde cliënten niet wilden aannemen, deels uit angst om de juiste zorg niet te kunnen bieden. Wij denken dan juist: neem ze aan, wij kunnen jullie begeleiden en bekwamen! We zijn er ook om te sparren wanneer je je onzeker voelt. We kijken graag mee, zelfs op afstand als dat nodig is.”

Krenten uit de pap
Pascal en Robin blijven hun vaardigheden uitbreiden en bijleren. Zo heeft Robin een speciale scholing gevolgd bij MC Tergooi en heeft Pascal bij haar start meteen aangegeven waar ze nog niet bekwaam in was. Pascal legt uit: “Ik heb vaak gezegd: bel me, ik kijk graag mee. Met plezier heb ik daar eigen tijd in geïnvesteerd.” Een ervaring die haar is bijgebleven, is die van een cliënt bij wie immunoglobuline moest worden toegediend met een specifieke pomp waarvoor Mediq een werkinstructie gaf. “Voor ons zijn dat echt de krenten uit de pap. Door deze kennis konden we de zorg voor deze cliënt aannemen en binnen drie weken nog eens negen cliënten met dezelfde zorgvraag ondersteunen. Het voelt heel waardevol om dat te kunnen doen.”

Supervisie van de arts
Anders dan hun collega's uit de wijk, werken Pascal en Robin met cliënten van diverse leeftijden. Robin legt uit: “Via Tergooi hebben we te maken met cliënten vanuit verschillende disciplines, zoals oncologie, chirurgie, gynaecologie en orthopedie. Ons team wordt steeds beter erkend. Een patiënt in het ziekenhuis houdt immers een bed bezet, terwijl wij dezelfde zorg ook thuis kunnen leveren. Dit alles gebeurt onder supervisie van de arts, die verantwoordelijk blijft voor de zorg. Dit vormt een risico, omdat er echt vertrouwen in ons moet zijn. Maar dat vertrouwen hebben we inmiddels ruimschoots bewezen!”

De situatie aanvoelen
Hoewel de handelingen vaak als waardevolle uitdagingen worden ervaren, zijn er ook verdrietige momenten. Pascal vertelt: “Ik herinner me een doodzieke man van 38 jaar, omringd door zijn kinderen aan zijn bed. We wisten dat hij hoogstwaarschijnlijk volgende week niet meer bij ons zou zijn. Ook was er de man die euthanasie wilde ondergaan. Zijn familie stelde moeilijke vragen, zoals wat ik ervan vond. In zulke situaties is het belangrijk om de situatie aan te voelen en te weten wat je kunt zeggen. Omdat het TTV-team vaak met palliatieve zorg te maken heeft, kunnen wij hier goed op inspelen.”

Ons stinkende best
Robin en Pascal zijn beiden duidelijk trots op hun werk én op hun collega’s. “Als team zijn we close, we overleggen veel,” vertelt Robin. “In onze app-groep kunnen we altijd sparren, of gewoon even ons verhaal kwijt. Met elkaar doen we ons stinkende best en willen we ons werk naar een hoger niveau tillen. Trots zijn we dan ook op de hoge beoordeling die we laatst kregen op Zorgkaart Nederland. Maar liefst zeven keer een 10!”

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Deze cookies kun je niet uitzetten. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Deze cookies van derden kun je wel uitzetten. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met dit gebruik van cookies, klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Deze cookies kun je niet uitzetten. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Deze cookies van derden kun je wel uitzetten. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met dit gebruik van cookies, klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.